Povestea autobuzelor rachetă care i-au speriat pe americani!
În anii ’80, pe străzile din București dar și din alte orașe din țară și-au făcut apariția o serie de autobuze cu adevărat ieșite din comun. Botezate ,,autobuzele rachetă’’, acestea aveau pe plafon butelii de gaze, o inovație tehnică care risca să ducă la explozii uriașe. Americanii credeau că sunt lansatoare de rachete!
Apariția autobuzelor rachetă a fost materializată în 1982 când, cu ocazia Târgului Internațional București, Nicolae Ceausescu a aprobat această soluție menită să scadă consturile cu transportul public de călători. Gazul era mai ieftin decât benzina și motorina.
Inovația a fost pusă înă practică la Târgu-Mureş, acolo unde au fost pregătite primele instalații de gaz pentru autobuze.
ITB-ul (actual RATB) din București dar și alte întreprinderi de transport în comun din mai multe orașe din țară au pus în circulație autobuze TV 20 și Roman 112 pe gaz. Ulterior au fost modificate să funcționeze pe aceeași rețetă mai multe tipuri de vehicule de transport, precum IK 4 (2 butelii), RD 112 (2 butelii), Ikarus 280 (3 butelii), sau DAC 117 UD (3 și 4 butelii).
Inginerii au folosit două soluții diferite – una cu motor dual, ce funcționa pe baza unui amestec de circa 40% motorină / 60% CNG – Gaz Natural Comprimat, și cu propulsoare special dezvoltate pentru a merge doar cu gaz metan.
Soluția, teoretic, nu era una foarte rea. Autobuzele consumau mai puțin și produceau mai puțină poluare. Numai că execuția instalațiilor era rudimentară astfel că, oricând aceste rezervoare de CNG, cu o presiune de doar 6-7 atmosfere, riscau să explodeze. Asta mai ales vara când se încingeau la soare.
Mai mult chiar, rachetele de pe plafoanele autobuzelor schimbau centrul de greutate al mijloacelor de transport în comun și oricând acestea puteau să se răstoarne, în curbe.Din fericire, nu a avut loc niciun astfel de accident.
O legendă urbană afirmă că americanii, observându-le din satelit, s-au speriat de ele, crezând că au de-a face cu niste lansatoare de rachetă.
Imediat după Revoluție, autobuzele rachetă au fost retrase din circulație.